På café

Vi har slagit oss ner i ett hörn på ett café. Den första kaffekoppen är tömd och vi väntar på den andra. Väggarna är lila och ur högtalarna strömmar spansk jazz. Det är någonting desperat i spanska musikers röster som jag gillar. I baren sitter en gammal man och röker och dricker en svart kaffe. Han ser vis ut och på något egendomligt sätt ser det ut som han bär på många minnen. Nu ställer han sig upp och går. Jag tror det är människors förflutna här som syns i de äldres ögon. Men också som ett tecken på frihet. Sången slutar i ett pianomedley och försvinner bort...

Jag tror november har hittat hit. Ett melankoliskt lugn har dragit in över staden. En slags dimma. Jag tror att jag har fallit dit. Men det kom också som en påminnelse om hur kallt och mörkt det måste vara längre norr ut. Som en sporre. Det är trots allt första dagen på denna höst som jag önskat att jag hade en höstjacka. Men det sägs att det kommer att bli kallare än så här. Snart.

Kommentarer
Från; n.

din blogg är så himla vacker!!

2010-11-17 / 18:18:46
URL: http://alltfinnskvar.blogg.se/
Från; Elin

Här hemma i Sverige är det alldeles för kallt och det blev det alldeles för fort. Vad hände med den fina hösten och alla fina färger?... Snö är inte min kopp te, så att säga.

2010-11-26 / 13:12:46
URL: http://eluaan.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback